duminică, 13 noiembrie 2011

"Oamenii aceştia merită mai mult de un colţ de pagină"

Prin iunie, când mi-am făcut şi eu, ca tot românul, pagina Facebook, am citit pe peretele lui Corneliu Costiniuc, colegul nostru din Liceul militar, o urare pe care, atunci, nu am înţeles-o. Era 16 iunie, ziua lui de naştere, şi cineva îi scrisese următorul mesaj: „La mulţi ani, Corneliu! Succes la concursul din Italia! Îţi ţin pumnii!” Despre ce concurs să fie vorba?, m-am întrebat eu. Răspunsul l-am găsit tot pe Internet. Am aflat că multiplii campioni constănţeni Romeo Andrei şi Corneliu Costiniuc, de la CS „Farul” Constanţa, evoluau la Campionatul European de navomodelism machete (seniori), organizat la Spezia, în Italia, în perioada 15 - 20 iunie. I-am ţinut şi eu pumnii lui Corneliu şi am aşteptat încheierea campionatului. Despre succesul lui Corneliu la acest campionat, dar şi la altele, vă invit să citiţi în rândurile de mai jos:



Cuvânt de Editor

Stirea ce urmeaza am uitat-o, pe nedrept, vad acum, intr-un colt de posta electronica. Bianca Birsan a mers, constiincioasa, in locul unde o mana de oameni au construit cu rabdare de fier, cu migala, cu pasiune, advarate minuni. Oameni care nu au masini luxoase la porti, care nu sunt vanati de televiziuni si ziare, care nu fac prima pagina in tabloide. Ei sunt, doar, navomodelisti. Nu sunt fotbalisti, nu plimba siliconate, nu trag pe nas, nu-si tapeaza parul modern la saloane de frumusete si stilisti cu muci in freza. La varsta pe care o au, multi dintre ei, tapeaza portofelele parintilor pentru a avea cu ce sa-si cumpere materialele din care construiesc velierele in miniatura. Cu toate acestea, aduc mereu medalii pentru Romania, pentru tara lor, ceea ce gomosii fotbalisti, gadilati de media, n-au mai facut demult, de la generoasa Generatie de Aur, ultima care si-a muncit cu pasiune si darzenie gloria, asemeni acestor navomodelisti aproape anonimi.
Probabil ca stirea Biancai ar fi ramas uitata in coltul de posta electronica, daca nu mi-ar fi cazut sub ochi o alta stire, scrisa de Marian Bocai, despre cativa navomodelisti constanteni, care au cucerit cinci medalii la Campionatul European de navomodelism machete rezervat seniorilor, intrecere care s-a desfasurat in Italia, la Spezia. Acolo, Romeo Andrei a obtinut un aur si un argint, Corneliu Costiniuc un aur, iar Costinel Balca un argint. Oamenii astia merita mai mult de un colt de pagina.


Bianca Birsan: La festivitatea de premiere a Campionatului National de Navomodele-Machete a plouat cu medalii

La Campionatul National de Navomodele-Machete desfasurat in salile Muzeului Marinei Militare din Constanta au participat cu 246 de modele, copii si adulti de la 8 cluburi respectiv Farul Constanta, Palatul Copiilor Constanta – Medgidia,  Sportul Studentesc Bucuresti, CSM Timisioara, CSM Bacau, CSM Suceava si CSM Galati.
Clasa C3A corabii cu panze, clasa C3B corabii din lemn natur, C3C nave la linia de plutire, C4 miniaturi,C6 nave din plastic si clasa C5 navomodele lucrate in sticla, sunt doar cateva exemple din multimea de machete expuse careau captat atentia vizitatorilor curiosi si evident placut impresionati de delicatetea cu care au fost lucrate.
Munca depusa de fiecare concurent in parte a fost grea si meticuloasa astfel rabdarea si concentrarea au fost doua dintre punctele forte ale acestui sport. Rezultatele nu au intarziat sa apara, iar concurentii au plecat acasa cu multe medalii de aur, argint si bronz pentru locurile I,II si III si cate o cupa pe echipa.
Sport13.ro (20 iunie 2011)
Corneliu Costiniuc a luat aurul la navomodele
Autor: Ioana Popa
Îşi petrece ore întregi în faţa mesei  de lucru şi lipeşte, sculptează, ţese sub lupă sau la microscop veliere în miniatură.
Corneliu Costiniuc a  fost marinar în Marina Militară, iar ieşirea la pensie nu a produs o ruptură de meseria în care a făcut carieră.
A fost cadru didactic la Academia de Marină până în urmă cu doi ani, dar neplăcerea de a fi subordonat şi „a fi tras la răspundere pentru prostiile altora“ l-au făcut să renunţe. De atunci se dedică navomodelismului.
Pasiune foarte veche
S-ar putea spune că din copilărie, numai că atunci făceam machete de avioane. Ulterior m-am reprofilat“, mărturiseşte Costiniuc. Când a început să predea la Academie, pregătea diferite machete pentru studenţi şi a fost remarcat de unul dintre profesori, care l-a invitat să facă nave. I-a plăcut ideea, iar cu prima machetă a participat la o competiţie, pe care a şi câştigat-o.
După 1989 am participat la toate campionatele naţionale şi internaţionale de profil. În afară de acestea, au mai fost şi diverse concursuri mai mici unde am obţinut medalii“, spune Costiniuc. În 1989, la Campionatul Mondial din Berlin a obţinut primele medalii importante: una de argint şi una de bronz. A fost doar începutul!
Abonat la aur
Dacă la primele campionate la care a participat a fost recompensat timid, în ultimii ani, machetele pe care le realizează primesc numai medalii de aur.
Anul acesta, la Campionatul Mondial de la Dortmund a obţinut două medalii de aur; în 2009, la Campionatul European de la Timişoara a mai obţinut două medalii de aur; 2008 - Jablonec (Cehia), alt campionat mondial, alte două medalii de aur, iar lista nu se opreşte aici.
Cele mai importante medalii obţinute sunt însă cele din 1993, la Mondialele de la Jablonec. „Am obţinut aur şi argint atunci şi au fost primele medalii ale României la navomodelism. Atunci am participat cu o navă a lui Petru cel Mare“, îşi aminteşte Costiniuc.
Are 11 machete cu care a participat la competiţii şi alte zeci mai mici pe care le-a făcut cadou prietenilor. Cea mai mare este Jolie Brise, o navă costieră franceză, realizată la o scară de 1:30.
Nu face orice navă
Corneliu Costiniuc face navomodelism de mai bine de 25 de ani şi mărturiseşte că nu îşi alege machetele la întâmplare. „Trebuie să îmi placă acea navă. Să îi cunosc istoria şi să mă atragă“, explică el.
A studiat întreaga istorie a Franţei sub Napoleon pentru a putea realiza macheta navei Requin, a unui tartan şi a unei feluci - ultimele două fiind ambarcaţiuni de mici dimensiuni la a lucrat câte un an, iar pentru Requin - doi ani şi jumătate.
Sculpturile sunt microscopice, iar parâmele sunt realizate din fir textil abia vizibil. Pentru pânze a folosit hârtie pentru ţigări, deosebit de fină.
Am machete la care am folosit parâme din fir de păr. Acum am o maşinuţă care le împleteşte din fir textil“, explică Costiniuc. Uneltele de lucru trebuie să fie foarte ascuţite. „Instrumentele stomatologice sunt foarte bune“, spune campionul la navomodelism.



(Adevărul.ro iulie 2010)
Altceva ce ar mai fi de spus. Să-i urăm colegului nostru succes în continuare! La cât mai multe doplome şi medalii! Şi, dacă poate, să încerce să reconstituie flota românească. Chiar aşa, în miniatură...
Colonel (r.) Ilie Bâtcă

2 comentarii:

  1. Frumoase modelele prezentate! Chiar ca meritau premiate. Acu', daca reconstituie flota, nu risca sa-i fie furata?

    RăspundețiȘtergere
  2. surprinzator sa il vad....

    RăspundețiȘtergere